Fase 3

Het metaal bewerken

Nadat de auto was ontdaan van al de los te schroeven onderdelen was het tijd voor een tijdrovende klus, het verwijderen van alle vaste onderdelen die overbodig zijn in een rallyauto en het las werk.

 We zijn begonnen met het selecteren van de onderdelen die verwijderd konden worden(deze stap eerst zodat we niet per ongeluk essentiële onderdelen verwijderen). In een normale auto zitten veel metalen plaatjes waar verschillende onderdelen van het interieur mee vast worden gehouden. Zoals stoelen, achterbank, gordelhouders, gordels en plastic kappen. Al deze plaatjes zitten met puntlassen in de auto, dit betekend dus dat je al deze puntlasjes moet uitboren met een speciale boor. Omdat de boor erg fragiel is mag je geen druk zetten en moet je hem precies rechthouden, dit betekend dat de boor het helemaal zelf moet doen en dat gaat soms erg langzaam.

 Na het verwijderen van deze plaatjes zijn we verder gegaan aan de buitenkant, we hadden bij het begin van de bouw besloten dat we de auto “groep A” klaar zouden maken(dit betekend dat als de auto klaar is hij makkelijk kan worden omgebouwd naar een auto voor een hogere klasse, auto opgebouwd als een groep N auto, maar de body werd al wel klaar gemaakt om in de groep A te vallen). Dit zorgt ervoor als we de auto een klasse hoger willen hebben dat het zeer veel tijd scheelt, wij vonden het een goed idee om het gewoon meteen goed te doen, en het zorgt ervoor dat er 17 inch velgen onder de auto passen.

 De buiten kant van de auto was vooral veel werk rondom het motorcompartiment. De wielkassen moesten groter gemaakt worden om ruimte te bieden aan de 17 inch wielen, de zijkanten van het motorcompartiment moesten worden aangepast zodat er meer ruimte ontstond voor het sleutelen aan de auto, er moest ruimte gemaakt worden voor het makkelijk wisselen van de versnellingbak. Veel zaken die opzich niet hoeven maar als je het goed wil doen wel moeten gebeuren.

 Nadat die zaken verwijderd waren was het tijd om de auto te versterken en stugger te maken.

Het stugger maken van de auto zorgt ervoor dat je een betere wegligging krijgt, doe je dit verkeerd dan heb je een slechte wegligging. Het versterken van de auto is nodig omdat een rallyauto als het goed is meer te verduren krijgt als een normale auto, we hebben zeer veel metalen plaatjes gemaakt die zorgen voor versteviging, denk daarbij aan versterking rond de motorsteunen, veerpoten en assteunen. Ook hebben we voorin een stuk metalen buis geplaatst, dit zorgt ervoor dat je auto stugger word en dat als je een ‘klapper’ maakt de auto, het motorblok en jezelf beter beschermd zijn.

 Voor de benodigde veiligheid en om te voldoen aan de eisen van de FIA hebben we de rolkooi erin gelast, zelf hebben we nog wat extra buizen toegevoegd voor verbeterde veiligheid en stugheid.

 Uiteindelijk hebben we alle lasnaden netjes glad gemaakt en afgewerkt.

 Nu was de auto klaar voor fase 4

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>