Fase 4

Het spuiten van de auto                

Opzich lijkt het nu makkelijk om de auto te gaan spuiten, alles is van de auto af en alle delen die erin moesten gemaakt worden(zoals rolkooi) zaten erin. Wat wel moest gebeuren is dat de hele auto moet worden geschuurd, zowel binnen als buiten. Wat ook moest gebeuren was dat alle deukjes en oneven heden werden weggewerkt, dit kun je zelf doen maar is erg specialistisch werk, dus hebben we ervoor gekozen om dit door een specialist te laten doen, toevallig zijn de rijders van een bevriend rallyteam(NRT-Rallyteam) zulke specialisten. Zij konden het sneller en netter dan wij hadden kunnen doen. Ook moesten de wielkasten netjes afgewerkt worden, we hadden immers de wielkasten aangepast aan de grotere 17 inch wielen, daardoor was er een scherpe rand ontstaan. We hebben deze netjes laten ombuigen zodat er minder kans was op scherpe delen en dat het metaal in de wielen zou snijden. Dit was ook weer een detail wat op veel rallyauto’s word vergeten.

 Ondanks dat we de onderkant goed schoon hadden gemaakt was het nog niet helemaal naar wens, zo perfectionistisch als we zijn hebben we besloten om de auto te laten zandstralen(zandstralen is een proces waarbij met zand en kleine balletjes op hoge druk alle vuil en onevenheden worden weg geblazen) en dan vooral de onderkant en binnenkant, dit omdat daar de meeste vuiligheden zaten. Nu we toch besloten hadden dit te doen hebben we hem meteen maar een zuurbad gegeven(zuurbad is een proces waarbij de auto onder gedompeld word in een bad met zuur, hierdoor gaat lak en vuil eraf, dit zorgt ervoor dat je weer blank metaal hebt, scheelt gewicht en de verf hecht beter).

Nu dit alles te hebben gedaan was het tijd om de auto te laten spuiten, dit ook kun je weer zelf doen door een spuitcabine af te huren maar het is ook een vrij specialistisch werk, zeker met alle buizen en bijzondere obstakels die je alleen in een rallyauto tegen komt. We hebben ervoor gekozen om de buiten en binnenkant een helder wit te geven(speciale Opel rallywit). Dit zodat de auto er fris uitziet en dat het makkelijker word om de auto naar een wedstrijd te inspecteren(je zier altijd  alles beter op wit dan bijv. Grijs). Er is wel voor gekozen om een blanke laklaag aan te brengen, dit omdat er veel bij rally’s gewerkt word met stickers en die moeten er ook weer af. (wij hebben veel rallyauto’s gezien waar de lak meekomt bij het verwijderen van de stickers).

 Nu de auto netjes in de lak zit is hij klaar voor de volgende fase, fase 6 (fase 5 kan tussendoor gedaan worden)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>