Eerste ervaring in België is geen goede.

Op zaterdag 27 mei werd er vertrokken naar het Belgische Oostrozebeke. Daar werd de eerste wedstrijd van het FIRC gereden, de ORC canal rally. Zaterdag werden de proeven verkend waarop de zondag in teken zou staan van de wedstrijd. De proeven zijn in België totaal anders dan in Nederland, veel hoogte verschillen, veel veranderingen van het wegdek en veel onoverzichtelijke stukken.

De beide equipes hadden de proeven goed verkend en de navigatoren namen s’avonds de proeven samen door.

Mark en Kayleigh hadden startnummer 74 gekregen en begonnen dus als eerste aan de proeven. De auto heeft dit jaar al twee wedstrijden gereden, maar telkens werden er dingen veranderd waardoor het gedrag van de auto telkens veranderd. Ook nu was de auto totaal anders als bij de vorige wedstrijd maar hij voelde goed aan en er werd een nette tijd neer gezet op de eerste proef, zeker als je bekijkt dat de equipe aan elkaar moesten wennen en aan de auto. Helaas ging er op verbindingsroute een draadje smeulen en de auto viel uit. Gelukkig was het serviceteam redelijk dichtbij, ookal was het wat verder dan Mark aan het team had verteld, waardoor Henk van de Hudding totaal buiten adem bij de auto aan kwam. Maar gelukkig kon Henk de auto samen met Mark weer aan de gang krijgen. Waardoor er verder gereden kon worden naar de volgende proef, helaas had de equipe geen geluk en begon er weer iets te smeulen. De auto werd terug naar de service gesleept waar het service team van Henk en Chiel en Lammert de auto weer gereed kregen voor de volgende bouclé, waar Lammert had geregeld dat er weer gestart mocht worden. Ze hebben de proeven 4,5 en 6 gereden waar ze de concurrentie goed bij konden blijven. Terug op de service werd besloten dat ze het tempo omhoog zouden gooien, maar helaas kwam de organisatie langs die in hadden gezien dat ze een fout hadden gemaakt door de equipe weer te laten starten, dus op de service kwam het einde van de rally voor deze equipe.

Sander en Valentijn hadden startnummer 87 en vertrokken dus wat later dan de andere LMS-Rallyteam auto naar de proeven. Sander en Valentijn reden met de betrouwbare blauwe auto en lieten een snelle tijd noteren op de eerste proef. De tweede proef werd niet gereden en er werd gestart op de derde proef. Ze waren snel onderweg totdat een lastige bocht de equipe verraste en ze in de greppel belandde. Deze greppel was erg diep en de auto kon er helaas niet uit geraken op eigen kracht. Toen de auto uit de greppel werd getrokken bleek er totaal geen schade te zijn op wat kleine deuken na. Helaas was de wedstrijd voor deze equipe over na anderhalve proef.

De wedstrijd zat er dus snel op voor de beide equipes, De auto bleken terug in Nederland weinig te markeren. De deuken werden verwijderd door vrienden van Henk van den Hudding en Henk kon de kabels in de auto van Mark opnieuw trekken waardoor de auto’s weer helemaal klaar staan voor de volgende wedstrijd van het FIRC. Deze wedstrijd zal op 17 en 18 juni worden verreden in het Belgische Wervik.

Klik hier voor onboards van de gereden proeven
Klik hier voor de foto’s

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Comments are closed.