2009

Hoe keken we tegen het seizoen van 2009 aan.

2009 was het eerste jaar dat onze auto klaar was en getest kon worden, We hebben de wedstrijden als een test beschouwd en hebben daarom ons tempo laag gehouden om goed te wennen aan de auto en te leren wat een auto doet als je hem op snelheid gebruikt. Daarom zijn deze resultaten niet realistisch als je weet dat de andere rijders deze wedstrijden niet als een test zagen en daarom het tempo veel hoger hadden gelegd.

De evenementen waar LMS-Rallyteam

actief bij aanwezig was

evenement Rijder Navigator Uitslag Website
Autosoft vechtdal rallysprint Sander Lammert Klik hier Klik hier
Plus rallysprint Mark Lammert Klik hier Klik hier
Rally For Kids dag LammertMarkSander Kinderen N.V.T. Klik hier

Tweede rally als LMS-Rallyteam,

de Plus rallysprint

De tweede rallysprint van het team was in Roosendaal. Mark trad nu als bestuurder op met als navigator Lammert.

Al veel geleerd van de eerste keuring werd de auto nu meteen goedgekeurd. Sander die nu de service verzorgde had dus een makkie. Terwijl hij rustig het serviceterrein inrichtte waren Mark en Lammert al aan het verkennen. Het schrijven van de route ging al een heel stukje sneller mede omdat Mark deze rallysprint al een keer had genavigeerd voor Jorg Mettlach. De proeven waren weer als vanouds mooi om te rijden. Het weer was goed dus de bandenkeuze was ook geen probleem. Na een hapje en drankje op weg naar de start.

Aangekomen bij de eerste proef ging het team er eens goed voor zitten. Na wat kleine misverstanden tussen Mark en Lammert in het begin van de proef ging het tussen die twee steeds beter. Bij aankomst van de tweede proef was er nog voldoende tijd, dus de motor uit en rustig wachten. Toen het tijd was om naar de tijdcontrole te gaan om in te klokken wilde de auto niet starten. De startmotor wilde blijkbaar de conditie van het team, Lammert in het bijzonder, even testen. Na een zetje liep de auto gelukkig weer. De tweede proef werd zonder problemen verreden, waarna de derde proef op een industrieterrein aan de beurt was. Het was een bekende proef voor Mark, die er jarenlang als official had gestaan, dus Lammert werd meer passagier. Bij een opeenvolgende bochtencombinatie ging de motor ineens op twee cilinders lopen en kwam er een enorme rookwolk uit de uitlaat. Mark wilde van het gas af om te gaan bekijken wat er aan de hand was. Er gingen geen waarschuwingslampen branden dus ging we weer snel het gas erop. De andere twee cilinders gingen na 100 meter weer meedoen en de auto liep weer als een zonnetje. Omdat dit een rondkoers was zijn zij nog twee keer langs dezelfde bochtencombinatie gekomen en het werd een sport een steeds grotere rookwolk te produceren.

Terug op service lekte de olie onder het blok uit. De lekkage had niets met de motorstoring te maken. De lekkage was een losgeschoten slang die snel was gerepareerd. De rookwolk was een technische probleem die pas weer in de garage kon worden opgelost. De tweede rondgang langs de drie proeven werd in een rustiger, maar strak, tempo gereden. Aankomen was nu het belangrijkste. Op het finishpodium werd aangeven dat wij als laatste in de klasse waren geëindigd.

Klik hier voor de resultaten van de Plus rallysprint

Eerste rally als LMS-Rallyteam,

de Vechtdal rallysprint

De eerste rallysprint van het team met als bestuurder Sander die werd genavigeerd door Lammert.

De keuring werd verricht door Mark welke de auto ook voor het eerst voor de keuring bracht. Zou de auto worden goedgekeurd? Niet dus. Een klein gaatje in de richtingaanwijzer en een brandblusser die verkeerd was gemonteerd. Met hulp van monteurs van een ander team, bedankt Berry Kok, werden snel deze punten hersteld en opnieuw aangeboden voor keuring. De auto werd goedgekeurd. De eerste hobbel was genomen.

Voor Sander was het helemaal spannend, voor het eerst moest hij de route op papier krijgen, en wel zo als hij ze wilde horen op snelheid. Sander reed rustig alle proeven waarin hij de notes opgaf aan Lammert die deze secuur opschreef, daarna werden de proeven nog een keer nagereden voor controle. Terug op het serviceterrein werd de auto nog even nagelopen en dan de kleding aan om ons op te maken voor het startpodium. Ook werd hier de afspraak gemaakt dat uitrijden belangrijker was dan proberen hoog te eindigen in de klasse.

Nadat er foto’s gemaakt waren en succeswensen ontvangen waren voor de eerste rallysprint bij het startpodium, reden we naar de start van de eerste proef. De eerste proef werd netjes gereden waarbij de tweede ronde van de rondkoers al een stukje sneller ging dan het eerste rondje. Na de eerste proef op naar de volgende. Aan de start van de tweede proef kwam de regen met bakken naar beneden. De bandenkeuze van intermediate voor en regen achter pakte hier dus niet goed uit. Ongeveer halverwege de proef was er een spannend momentje, net voor een snelle linkerbocht waar we last van aquaplaning hadden. Na de schrik het gas er weer op, op weg naar de chicane van tonnen. Ertussen door en op naar de volgende bocht waar er wild gezwaaid werd met een gele vlag. Na helemaal van het gas te zijn gegaan zagen wij geen reden voor de gele vlag. De bocht werd ingesneden en de auto luisterde niet meer naar de bestuurder. De auto gleed rechtdoor richting sloot en net over de rand stonden wij achter de veroorzaker van de gele vlagsituatie, zij waren in het water beland maar door juist optreden van Sander werd ons dat bespaart. Met geen mogelijkheid konden wij meer uit de berm komen. Uitstappen en jezelf in veiligheid brengen was het enige wat we konden doen. De volgende deelnemers gingen rakelings langs onze auto. Na vijf deelnemers werd de proef eindelijk stilgelegd. Met behulp van omstanders werd met vereende krachten de auto uit de sloot gehaald en gingen we op weg naar de finish. De derde proef werd omzichtig gereden omdat Sander aangaf dat hij het vermoeden had dat door het bezoek aan de sloot lucht in de remleiding was gekomen.

Terug op de service werden de remmen ontlucht met behulp van Jan(monteur van Eep).Verder had de auto zich goed gehouden dus konden we weer op weg voor een tweede rondje langs de drie proeven. Deze drie proeven werd lekker door gereden en de bestuurders begonnen aan elkaar te wennen. Terug op het serviceterrein kregen wij te horen dat wij waren geschrapt uit de uitslag vanwege tijdsoverschrijding. Het uitstapje op de tweede proef had toch te lang geduurd. Het kon het team allemaal niet meer schelen. De opdracht was voldaan en de auto had zich prima gedragen.

klik hier voor de resultaten van de autosoft vechtdal rallysprint

LMS-Rallyteam actief als vrijwilliger bij het rallyforkids evenement op het circuitpark Zandvoort

Wij als LMS-rallyteam werden benaderd door de organisatie van Rally For Kids of wij wilden deelnemen aan de circuitdag op 19 Oktober 2009 in Zandvoort.

Het doel van deze dag is om kinderen die getroffen zijn door een ernstige ziekte of een geestelijke/lichamelijke handicap en die op een andere manier getekend zijn voor het leven, een fijne dag te geven met hun familie! Met het organiseren van deze dag hopen zij dat de zieke kinderen met hun ouders hun ellende voor even vergeten.

Ons rallyteam heeft op circuit Zandvoort met de rallyauto de kinderen de mogelijkheid gegeven om mee te rijden. Het werd een ongekende sensatie voor de kinderen. Als enigste team konden de kinderen de bestuurder net als in een rally via de headset aanwijzingen laten geven. Huilend en met grote zenuwen stapten de kinderen in onze wagens om er na een paar rondjes op snelheid met een stralende glimlach weer uit de rallyauto te stappen. De rijder had hun aanwijzingen opgevolgd over hoe snel er over het circuit gereden moest worden. Het mooiste vonden zij dat er werd ingehaald op hun commando’s. Voor de kinderen maar ook voor het team een onvergetelijke dag.

Wij vinden het dan ook heel normaal dat Rally For Kids een beroep op het team heeft gedaan. Gelukkig zijn we niet de enigen die zich hebben opgegeven….met 250 kinderen die zich hebben aangemeld voor deze dag zou dat een onmogelijke taak zijn geworden. Tegenover onze sponsoren voelden wij ook verplicht hun naam en ons rallyteam te laten verbinden aan dit goede doel.

Comments are closed.