2010

Jaar Evenement Rijder Navigator Uitslag
2010 Rallysprint ede Sander van de Hel Mark van de Hel 8ste H11
2010 Vechtdal rallysprint Lammert van de Hel Mark van de Hel DNF
2010 Exotic green rally Mark van de Hel Kayleigh Sjoerds 3de H11
2010 Hellendoorn rally Sander van de Hel Kayleigh Sjoerds 2de H11

De tweede rally voor het LMS rallyteam is een feit.

Op vrijdag 17 en zaterdag 18 heeft het LMS-rallyteam deelgenomen aan de Hellendoorn rally.
Deze Hellendoornrally is één van de zwaarste rally van Nederland met meer 25% van de route aan zandwegen.

Zoals altijd werd er begonnen met het verkennen van de klassementsproeven. Sander die deze keer zou rijden werd genavigeerd door Kayleigh Sjoerds, de gelegenheidsnavigator die eerder dit jaar ook de Exotic green rally heeft gereden naast Mark.

De auto kwam zoals altijd weer door de technische keuring met een compliment van één van de keurmeesters.

De rijders waren terug van het verkennen en maakte zich klaar voor de wedstrijd. Zoals altijd was er het plan om wel voorbereid en met gezonde spanning aan de wedstrijd te beginnen, maar door onprofessioneel gedrag van de navigator werd er met stress aan de rally begonnen. Ondanks dit niet gewenste begin werd er goed begonnen op de proeven.

In verband met de regen waren de zandwegen veranderd in een modderpoel. Met enig kunst- en vliegwerk werden de proeven gereden waar regelmatig de auto compleet los kwam van de weg, maar de rijders hielden het hoofd koel en reden nette tijden op de donkere proeven. De eerste 6 proeven zaten erop, op naar de volgende dag.

Ondanks dat het vrijdag laat was geworden was het weer vroeg dag op zaterdag voor de 2de etappe. Meteen werd er goed begonnen met een nette 2de tijd op KP7 -de eerste KP van de dag- .( de snelste tijd was voor Will Bruins die wel met een Opel Astra rijdt maar door de aanpassingen op zijn auto niet als vergelijkbaar kan worden gezien.)
Maar de volgende proef –KP8- gebeurde het, de auto van Will Bruins begaf het en dat gaf Sander en Kayleigh ruimte om de eerste snelste tijd in een rally in de klasse H11 voor het LMS-Rallyteam te rijden. Ook de proef erna –KP9- werd op naam gezet van het team, er werd duidelijk dat mede door een aanpassing in het remsysteem in de aanloop van het evenement nu echt de strijd kon worden aangegaan met de concurrentie. Aan het einde van de slopende rally met veel slechte wegen -waar zelfs gestopt moest worden om zand te verwijderen wat voor gevaarlijke onbalans kan zorgen- werd er een nette 2de plaats genoteerd in de Klasse H11.

Deze rally heeft weer aangetoond dat er progressie zit in de prestaties van het team en dat de auto nog steeds betrouwbaar blijkt. Op naar het volgende seizoen en op naar de hoogste trede.

Teleurstellend einde voor het LMS-Rallyteam in vechtdal.

Op 19 Juni stond het LMS-Rallyteam aan de start van de autosoft vechtdal rallysprint, deze wedstrijd zou de eerste met Lammert aan het stuur genavigeerd door Mark. De service en dus ook de technische controle werd door Sander gedaan, bij de technische controle werd de auto goed bevonden dus kon er gestart worden. Lammert en Mark begonnen voorzichtig, wennen aan elkaar en de auto die sinds de OVD-groep rallysprint in maart enige toevoegingen en verbeteringen had gekend. KP 1 werd netjes gereden en de rijders begonnen aan elkaar te wennen, op naar KP 2. Deze proef heeft een kleine rondkoers en een lange uitloop erna, er werd behouden gereden door het LMS-Rallyteam. Dat niet iedereen dat deed was te merken aan de vele uitgevallen auto’s. Terug naar de service waar door hulp van het team van rallyteam Borgers een druppelende remleiding werd gemaakt(bedankt Jan en Peter). Op naar KP 3, Deze proef was dezelfde als KP 1 en de stukken onverhard waren helemaal kapot gereden waardoor het meer op Dakar leek. Onze Astra heeft geen sper en daarom was het overleven op het zand, helaas kwamen we bijna vast te zitten in een stuk erg mul zand waar grote gaten waren ontstaan. Na dit stuk voelde de auto anders aan, leek meer moeite te hebben om op snelheid te komen. Een paar bochten later reden we een lang rechtstuk op, Hier was steeds beter te merken dat de auto moeite had om snelheid te maken, en er moest zelfs terug geschakeld worden om snelheid te behouden. Voor de zekerheid gestopt waar bleek dat de remklauw rechtsvoor was vast geslagen door het zand. Helaas werd dit einde van deze rallysprint, uitgevallen door technische problemen. We hebben netjes gereden en een goed tempo gereden en veel geleerd, maar niet uitgereden.

OVD Groep rallysprint Ede goede test.

Op 6 maart 2010 werd de eerste rallysprint van het LMS-Rallyteam verreden in ede bij de OVD groep rallysprint in Ede, Sander was de bestuurder en Mark de navigator.

Op 6 maart was het eindelijk zover, Het LMS-Rallyteam begon aan zijn eerste wedstrijd van 2010. Sander die een paar kilometer van de proeven woont beschouwde het als zijn thuis rally. Na de het verkennen en de technische die allebei vlekkeloos verliepen door de goede voorbereiding was het om 17.02 de tijd dat ze mochten vertrekken. Over het startpodium en naar de eerste proef. Waar helaas de organisatie van de rallysprint een steek liet vallen zodat er pas ruim 45 later gestart werd. Maar het team hield zich rustig en reed deze eerste kilometers behouden, even werd het spannend toen de auto blokkeerde en spinde. Maar door rustig blijven van de equip kon er verder gereden worden. De negende tijd werd genoteerd van de 14 deelnemers die gestart waren. Terug naar de service. Alles nagekeken maar niks kunnen vinden, de auto hield zich perfect.

Op naar proef 2 en 3. Proef 2 was op het uitgereden nieuwe industrie terrein. De condities waren zeer slecht, ook hier moest 45 minuten gewacht worden voordat er gestart werd. Er werd in de auto besloten dat er behouden gereden zou worden en geen gekke dingen zouden gebeuren. Er werden geen grote fouten gemaakt en liepen bijna een minuut in op de voor hun gestarte auto. De achtste tijd werd genoteerd. Proef 3 was een proef die Sander lag, het tempo werd verhoogd en de leider van het H11 klassement kon bochten lang worden bijgehouden, totdat hij door zijn sper-deffencieel in een lange bocht wegreed. De zevende tijd was hier ons deel. Terug naar de service, weer niks te doen voor Lammert die als monteur actief was, de auto hield zich perfect.

Proef 4 werd geneutraliseerd dus op naar proef 5. De start ging perfect totdat de auto begon te stotteren. De auto hield zich alleen goed in lage toeren. Ons vermoeden is dat er vuil in het brandstof filter zit.( maar dat zal moeten blijken na de wedstrijd als de auto gecontroleerd word).Na ongeveer 2/3 van de proef gereden te hebben kon de auto weer goed bereden worden, en de achtste tijd werd genoteerd.

De sprint was een test, de auto heeft zich goed gehouden en de nieuwe opstelling met Sander achter het stuur en Mark ernaast werkte. Ondanks kleine problemen op proef 5 door benzine toevoer werd de wedstrijd op een nette achtste plek uitgereden. Het team is dan ook zeer tevreden over het resultaat

Comments are closed.